کلیه ادارات و دستگاه‌های اجرایی شهرستان تبریز فرداسه شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل است واکنش کرملین به انقضای اختیارات زلنسکی در اوکراین تمامی دروس حوزه‌های علمیه کشور در روز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) تعطیل شد صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور درباره‌ تعطیلی کشور، درپی شهادت سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراهش + ویدئو پیام تسلیت شهردار مشهدمقدس به نماینده معزز ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی و امام‌جمعه محترم مشهدمقدس با شهادت سیدابراهیم رئیسی، دوره ریاست‌جمهور بعدی چندساله خواهد بود؟ + ویدئو سرپرست استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد کدام رئیس‌جمهورهای ایران در دوران ریاست خود، به شهادت رسیدند؟ | رئیسی دومین رئیس‌جمهور شهید ایران تصویر تلخی دیگر از هلیکوپتر سوخته شده رئیس جمهور +عکس سرلشکر باقری: نیرو‌های مسلح همچون گذشته در کنار دولت خواهند بود پیام تسلیت فرمانده کل سپاه پاسداران در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پوتین: درگذشت رئیسی یک تراژدی بزرگ برای ملت ایران است پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی درپی شهادت رئیس‌جمهور پیام تسلیت وزیر کشور در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه | وحیدی: خادم‌الرضای ملت مسیر مردم‌داری را پرتلاش پیمود پژمانفر: حجت الاسلام رئیسی همواره صدای مردم را می‌شنید و آماده خدمت بود رئیس قوه قضائیه: آیت‌الله رئیسی به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بود علی باقری کنی کیست؟ + سوابق
سرخط خبرها

نگاهی به راهکار‌های رویارویی با تهاجم ترکیبی دشمن از منظر جهاد تبیین

  • کد خبر: ۹۹۱۳۷
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
نگاهی به راهکار‌های رویارویی با تهاجم ترکیبی دشمن از منظر جهاد تبیین
نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس گفت: از اولویت‌های مهم «جهاد تبیین»، تاریخ نگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم به ویژه جوانان برطرف می‌شود و به نوعی هویت سازی شکل می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «جهاد تبیین» موضوعی است که ماه‌های گذشته در بیانات رهبر معظم انقلاب بار‌ها به آن تأکید شده است. ایشان ابعاد مختلف آن را توصیف کرده اند.

معظم له سوم بهمن امسال در دیدار مداحان اهل بیت (ع) فرمودند: «در این جهادی که وجود دارد، در این جنگ بی امانی که وجود دارد بین اسلام و کفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت (این جنگی است بین این ها) ما در کجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» ایشان در ۱۹بهمن هم تأکید کردند: «جهاد تبیین یک فریضه است. جهاد تبیین یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری است و هرکسی که می‌تواند [باید اقدام کند].»

در این خطاب عمومی، همه افراد جامعه در جنگ رسانه‌ای دشمن علیه حقایق انقلاب اسلامی مردم ایران، مخاطب آن هستند و می‌توانند ایفای نقش کنند؛ اگرچه مسئولان در این زمینه وظایف سنگین تری بر دوش دارند.

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب بر این اساس در سلسله یادداشت‌ها و گفتگو‌هایی به بررسی این موضوع پرداخته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، فراز‌هایی از گفتگو با گل علی بابایی، نویسنده و پژوهشگر و خاطره نگار دفاع مقدس، و موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی، است که به بررسی نقش تاریخ شفاهی در جهاد تبیین پرداخته است.

اولویت اصلی جهاد تبیین، تاریخ نگاری است

نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس گفت: از اولویت‌های مهم «جهاد تبیین»، تاریخ نگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی می‌افتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم به ویژه جوانان برطرف می‌شود و به نوعی هویت سازی شکل می‌گیرد.

بابایی افزود: از موضوع‌های مهم در این زمینه، تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاورد‌های انقلاب توسط دشمنان بوده است، به گونه‌ای که تلاش می‌کنند تا مردم به این نقطه برسند که از خود بپرسند پس چه شد آن زندگی و آرامش ایدئالی که قرار بود انقلاب برایمان به ارمغان بیاورد؟ کجا رفت مبارزه با فساد و بی عدالتی؟ چرا هنوز هم افرادی که بر مسند کار هستند، به منافع خودشان فکر می‌کنند؟ از یک سو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم پهلوی در پی کتمان دستاورد‌های انقلاب و ایجاد حس غفلت درباره پیشرفت‌های کشور در سال‌های گذشته هستند.

این پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس با اشاره به بستر فضای مجازی، گفت: اگر امروز می‌بینیم سازمان جهنمی مجاهدین خلق همه فعالیت هایش را تعطیل کرده و متمرکز شده بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی، برای این است که قدرت تخریب آن را می‌داند. در جامعه امروزی به واقع اثر تخریبی یک پیام یا یک کلیپ چنددقیقه‌ای به مراتب بیشتر از چندین بمب و موشک است. ما اگر می‌خواهیم در جهاد تبیین دست بالا را داشته باشیم، بدون شک یکی از ابزار‌های کارآمد آن فضای مجازی است.

این نویسنده در ادامه افزود: امروز ما زیر هجوم سنگین تبلیغات رسانه‌ای دشمنان انقلاب اسلامی قرار داریم. برای گذر از این گردنه سخت، همگی افراد حقیقی و حقوقی و سازمان‌های مرتبط باید آستین همت بالا بزنند و برای بی اثرکردن اثرات آن اهتمام بورزند.

وی ادامه داد: در این راستا خط حرکت دشمن و مختصات نقشه اش شامل دو نکته است: اول اینکه در سال‌های گذشته دشمن همه فعالیت هایش را بر تاریخ سازی و تبیین اتفاقات چهل سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیت‌ها و ارائه آمار‌های غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا متمرکز کرده است.

درنتیجه، ذهن جوانان ایرانی از واقعیت‌های صحیح تاریخی به سمت جعلیات ساختگی منحرف شده است. دوم اینکه استفاده بی پروا و لجام گسیخته از فضای مجازی و اجتماعی در راستای القای موارد ناصحیح به جامعه ایرانی و دل سردکردن مردم از انقلاب و نظام اسلامی است.

بابایی بیان کرد: در این باره، دشمن نه تنها تاریخ انقلاب اسلامی، بلکه تاریخ جنگ هشت ساله را هم هدف هجمه قرار داده است، به گونه‌ای که در تبلیغات و تاریخ سازی هایش بسیاری از واقعیت‌های تاریخی جنگ را همان گونه که خود می‌خواهد، ارائه می‌دهد. البته در هردو مورد آنچه چاقوی دشمن را تیز کرده، کوتاهی‌های نهاد‌های مسئول بوده است.

راه تبیین، نشان دادن واقعیات تاریخ است

نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: همین که انقلاب اسلامی رخ داد، یعنی «جهاد تبیین» کار خودش را کرده و دشمن نتوانسته است که با کمک تبلیغات خود دربرابر رخداد این انقلاب مقابله کند، ولی بعد از آن دشمنان از برتری رسانه‌های خود استفاده کردند و شیوه‌های تغییر جهت دهی افکار عمومی را بلد بودند، اما جناح مذهبی و انقلابی و متدینان در عین اینکه می‌توانند از وسایل مدرن استفاده کنند، به ابزار‌های سنتی خود نیز مجهز هستند.

وی افزود: یکی از راه‌های تبیین، خود تاریخ و عبرت گرفتن از آن است. مانند فردی که یک بار ورشکسته شده و ضرر کرده است، دوباره در همان نقطه سرمایه گذاری می‌کند. کسی به او می‌گوید که بیا این را بخوان، زیرا کسانی که پیش از تو از این راه رفتند، شکست خوردند و تو از این راه نرو. یکی از راه‌های تبیین، نشان دادن تاریخ است.

نجفی با بیان اینکه دشمنان بر تاریخ بسیار سرمایه گذاری کرده اند، گفت: مثلا درباره تاریخ پهلوی بسیار دشوار است که یک دوران طلایی از این دوره نشان داده شود، درحالی که چنین چیزی وجود نداشته است. دوره پدر و پسر بسیار سیاه بوده و سخت است که بتوان آن را طلایی جلوه داد. به دلیل فشار اقتصادی و تحریم‌هایی که اکنون در جامعه وجود دارد، نیاز بیشتری به تبیین احساس می‌شود.

این استاد علوم سیاسی اظهار کرد: جهاد تبیین، نقطه تولید فرهنگی در راستای مقابله با تحریم هاست. تحریم‌ها دو جبهه دارند؛ فرهنگی و روانی، اقتصادی و معیشتی. معیشت مردم باید با تولید اقتصادی درست شود، اما جبهه فرهنگی را باید با تولید فرهنگی و فکری سروسامان داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->